Hem » Blog » Morgonrutiner som gör skillnad för hela dagen – del 1

Morgonrutiner som gör skillnad för hela dagen – del 1

En bok som verkligen missats i Sverige är The Miracle Morning eftersom det är en bok som verkligen förmedlar ett budskap om att vara aktiv för att ta sig framåt i livet.

Tanken med det hela är att börja dagen på ett sätt som gör att hjärnar laddar för att vara på topp. Boken kom ut redan 2012 av författaren Hal Elrod och har hunnit läsas av många som kunnat ta del av de kloka orden. Runt om i världen har den kommit att bli tillämpad och den har hjälpt många människor att ta bättre kontroll över livet.

Börja dagen med bra rutiner

Det tillvägagångssätt som Hal presenterar kallar han för Life SAVERS. Det är en förkortning av ett antal ord, SAVERS blir Silence, Affirmations, Visualization, Exercise, Reading och Scribing (writing). De här orden är det första och det viktigaste som boken förmedlar. För de som har kommit igång med att köra efter hans visdomar gör det direkt när de kliver upp ur sängen. Ett bra första drag är att ha väckarklockan en bit från sängen eftersom det betyder att det inte går att ligga kvar och snooza. Det är lätt hänt att somna om och snooza sig igenom morgonen med väckarklockan på en armlängds avstånd. Ett bra sätt att starta dagen med en seger är att bädda sängen. Direkt efter att du har klivit upp blir det som att du har sagt hejdå till sömnen och en vinst över att börja dagen. Morgonen blir bättre om kroppen får lite vätskepåfyllning och att ha ett glas vatten bredvid sängen är bra för att ha tillgång till det nära. Efter att ha vaknat till lite kan det vara dags att starta med sina SAVERS.

SAVERS – tillvägagångssättet

Nu är det dags att påbörja de viktiga rutinerna som gör att hjärnan verkligen sätter fokus på rätt sätt.

Visualization

Efter att du har skrivit ned affirmationerna passar det att ta visualiseringen. Blunda och sitt ned en stund. Visualisera det du precis skrev ned om affirmationerna. Tänk och känn in hur det känns när önskningarna kommer och att det är livet just här och nu.

Silence

Genom att vara tyst en stund och fokusera tankarna på rätt saker genom en meditation kommer fokus att hamna på rätt. Det kan räcka med en kort stund på några minuter för att få önskad effekt.

Silence

Affirmation

Ett bra tips för att få affirmationerna nedskrivna är att ha en bok eller ett papper där de skrivs ned. Det är mål och saker som önskas uppnås. Tänk på att skriva dem ur ett positivt perspektiv och undvika att ha med inte i de meningar som skriver. Genom att skriva inte läggs vikten vid det som inte önskas. Hjärnan behöver se det som faktiskt önskas för att det ska bli bra. Det här är ett sätt att programmera hjärnan på det som är målet. Tänk också på att få med saker som väcker känslor inom dig även om det känns lite svårt att nå dit just här och nu.