Hem » Blog » Hur man undviker att bli utbränd

Hur man undviker att bli utbränd

Hur man undviker att bli utbränd

Det är inte alltid lätt att veta att man håller på att trilla dit, att bli utbränd, visst händer det alla andra men inte en själv? Ofta inser man alldeles för sent att man är på väg att bli utbränd så det är viktigt att lyssna på sina stressignaler så att man lyckas bromsa i tid. Det är svårt att veta när det börjar bli för sent och ofta ger kroppen diverse varningssignaler, men de är lätta att döva med diverse receptfria tabletter. Antalet som blir utbrända i Sverige ökar lavinartat och under 2018 var 36 552 svenskar sjukskrivna med olika utmattningssymptom och majoriteten var faktiskt kvinnor. Det är viktigt att komma ihåg att stress i sig inte är något farligt, det är den långvariga stressen som gör att man inte mår bra.  Men vad är det som gör att vi blir mer utmattade? Kan man undvika det? Och framför allt, hur kan man se att man är på väg att bli utmattad?

Vad för varningstecken bör vi hålla koll på?

När de kognitiva förmågorna påverkas är det dags att dra öronen till sig. De kognitiva förmågorna är allt som har med bland annat koncentrationen, minne, tänkande och möjligheten till att ta olika beslut att göra. När man börjar bli utbränd är det lätt att känna att dessa förmågor kraftigt blir försämrade.

utbränd

Att ofta hamna i konflikt, att vara lättirriterad, få sömnstörningar och att få en ökad känslighet för diverse ljud och synintryck är också mycket vanligt. Det är också typiskt att någon som är eller börjar bli utbränd inte ber om någon hjälp, man är helt enkelt för stressad. När man väl hamnat här så är det enda som hjälper att vila, vila och att åter vila. Man, måste ge sig själv tiden för återhämtning och det tar tyvärr tid. Men det finns några tips på hur man bäst ser efter sig själv och vi går igenom några av dessa nedan.

Släpp arbetet när du kommer hem

Att inte släppa jobbet när du kommer hem är ett vanligt problem för många och det är viktigt att ha en distans till sitt arbete men också att släppa på alla krav. Man, är idag ett med sitt arbete och samhället förväntar sig att man alltid ger det där lilla extra av sig själv. Det är viktigt att komma ihåg att allt inte behöver vara perfekt, det är fortfarande ok. För den är just den delen som kan kosta på en helt del i slutändan, att alltid vara tillgänglig, perfekt och till lags för andra.

vänner natt

När du kommer hem, gör allt annat än att tänk på jobbet. Umgås med vänner, gå på bio, skratta, gå på en promenad eller träna. Att träna har också en bevisad positiv effekt genom att det aktivt förbränner de stresshormoner du kanske har i kroppen. Ha dina privata mål. Det är nämligen oerhört viktigt att ha något att se fram emot och arbeta för och tänk på att det alltid finns en väg ut.